Ziekteverlof

Mocht je onverhoopt ziek worden, dan ontvang je gedurende de eerste 39 weken (universiteit/instituut) of 52 weken (UMC) van je ziekte 100% van je salaris. Daarna wordt het salaris aangepast naar 76% (universiteit/instituut) of 70% (UMC). Na twee volledige jaren van ziekte wordt je contract in principe beëindigd. Soms laten werkgevers werknemers echter in een zogenaamd ‘slapend dienstverband’ om het betalen van een transitievergoeding te vermijden. De Hoge Raad heeft onlangs bepaald dat werkgevers verplicht zijn om een slapend dienstverband te beëindigen.
Op jouw verzoek kan je werkgever besluiten je arbeidsovereenkomsten te verlengen bij ziekte, mits er sprake is van een onafgebroken ziekteperiode van ten minste 8 weken. Anders dan bij andere vormen van verlof, zoals zwangerschaps- en ouderschapsverlof, is je werkgever bij ziekte helaas niet verplicht om het contract te verlengen.
Je werkgever mag niet vragen naar de aard of oorzaak van je ziekte, en je bent ook niet verplicht dit te delen. Mocht je dit toch met je werkgever delen, dan mag deze informatie niet worden vastgelegd. Wel mag je werkgever bepaalde informatie vragen, zoals hoe lang je denkt ziek te zijn en of de ziekte verband houdt met een bedrijfsongeval of een verkeersongeval.
Meer informatie:
- CAOs:
- Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), dat zorgt voor verschillende vormen van verlof.

ndervindt u momenteel problemen tijdens uw promotie waarbij u hulp nodig heeft?
De meeste instellingen hebben een aantal contactpunten voor hulp. Dit kompas is ontworpen om u te helpen de juiste ondersteuning te vinden.
In het uitklapmenu kunt u de instelling selecteren waar u promoveert. De routekaart toont u dan de beschikbare contactpunten. In de meeste gevallen is het verstandig om te beginnen bij de contactpunten in uw directe werkomgeving en daarna door te gaan naar hogere niveaus (zoals institutioneel of nationaal).
Onderaan de pagina vindt u enkele voorbeelden van problemen die u kunt tegenkomen en een lijst met beschrijvingen van elk contactpunt.
Uw Eerste Contactpunten
Collega's: Soms kan het al helpen om met uw collega's te praten over het probleem dat u ervaart. Dit zal u helpen de ernst ervan in te schatten en kan u bondgenoten bieden bij het ondernemen van verdere stappen.
Dagelijkse begeleider*: Uw dagelijkse begeleider is vanzelfsprekend het eerste contactpunt voor alle problemen. Hij of zij kan u helpen de volgende stappen te bepalen. Uiteraard voelt u zich misschien niet prettig om alles met uw begeleider te bespreken, of misschien is uw dagelijkse begeleider betrokken bij het probleem. Kijk in deze gevallen naar de andere beschikbare contactpunten.
Promotor of Copromotor*: Vooral in het geval van problemen met uw dagelijkse begeleider, kunt u contact opnemen met uw promotor of een ander lid van het begeleidingsteam en vragen om een een-op-een gesprek. Misschien kunnen zij (tijdelijk) inspringen en u helpen het probleem op te lossen.
Als u een conflict heeft met uw begeleider(s), kunt u ook de PNN routekaart voor conflicten met promotiebegeleiders raadplegen.
*Let op dat uw jaarlijkse beoordelingsgesprek met uw begeleidingsteam een goede gelegenheid is om problemen of suggesties voor verbetering aan te kaarten.
Nationale Contactpunten
Vakbonden: Organisaties die de belangen van academisch personeel behartigen en ondersteuning bieden bij arbeidsgerelateerde zaken, rechten en eerlijke behandeling.
NWO Loket Wetenschappelijke Integriteit: Een gespecialiseerd loket dat zich richt op zorgen over wetenschappelijke integriteit in projecten die verband houden met of gefinancierd worden door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
Landelijk Orgaan Wetenschappelijke Integriteit (LOWI): Een onafhankelijk orgaan dat klachten met betrekking tot wetenschappelijke integriteit behandelt en een platform biedt voor een eerlijk onderzoek. Als u van mening bent dat de lokale wetenschappelijke integriteitscommissie van uw instelling een zaak niet correct heeft afgehandeld, kan het LOWI het volgende contactpunt zijn.
Politieaangifte doen: In gevallen van een strafbaar feit kunt u overwegen contact op te nemen met de lokale politie om incidenten te melden en hulp te zoeken.
