Begeleiding

BG
Meer weten? Neem contact op met A.G. Elrod voor advies.
Contact

Als je wilt promoveren, zal een hoogleraar je moeten voordragen voor promotie aan de universiteit. Deze hoogleraar is je promotor. In veel gevallen vervult de promotor ook de rol van de dagelijkse begeleider. Het komt echter ook voor dat je naast je promotor ook een aparte dagelijkse begeleider van je promotieonderzoek hebt.

Tips voor een goede begeleiding

Het is van belang dat er over de begeleiding, door promotor of dagelijks begeleider, goede afspraken worden gemaakt. Dit kan een hoop teleurstellingen in een later stadium van het promotietraject voorkomen. Hieronder volgen een aantal tips:

  • Maak van te voren afspraken met de dagelijks begeleider over wie verantwoordelijk is voor welke facetten van het onderzoek, hoe vaak de voortgang zal worden besproken, hoe zal worden omgegaan met (buitenlands) congresbezoek en over auteurschap bij publicaties.
  • Zorg voor een vaste, terugkerende afspraak. Hierdoor voorkom je problemen waarbij de begeleider geen tijd heeft, en verplicht je jezelf regelmatig kritisch te kijken naar je vorderingen.
  • Zorg regelmatig voor een afspraak met zowel je dagelijks begeleider als je promotor (als je dagelijks begeleider niet je promotor is). Zo merk je tijdig verschil in inzicht tussen je dagelijks begeleider en promotor en kan je dit oplossen.
  • Als je problemen ondervindt met betrekking tot de begeleiding, twijfel dan niet deze bespreekbaar te maken en eventueel contact te zoeken met een vertrouwenspersoon (al dan niet binnen de graduate school waarbij je bent aangesloten).
  • Zorg dat je naast je dagelijks begeleider een aantal personen om je heen hebt waarmee je regelmatig je problemen of frustraties kunt delen. Meestal zullen dit je kantoorgenoten of mede-promovendi zijn.

Meer tips zijn te vinden in de onderzoeksrapportage “Behoud Talent“.

Conflicten tijdens je promotietraject

Het tijdig afronden van een promotietraject is een gedeelde verantwoordelijkheid en problemen dienen door promovendi zelf, promotores en dagelijks begeleiders samen te worden opgelost. Soms lukt dit niet en ontstaat er een conflict. Voor deze situaties heeft PNN een roadmap opgesteld om promovendi informatie te geven over waar ze heen kunnen in het geval van een conflict.

Meer lezen:

ndervindt u momenteel problemen tijdens uw promotie waarbij u hulp nodig heeft?

De meeste instellingen hebben een aantal contactpunten voor hulp. Dit kompas is ontworpen om u te helpen de juiste ondersteuning te vinden.

In het uitklapmenu kunt u de instelling selecteren waar u promoveert. De routekaart toont u dan de beschikbare contactpunten. In de meeste gevallen is het verstandig om te beginnen bij de contactpunten in uw directe werkomgeving en daarna door te gaan naar hogere niveaus (zoals institutioneel of nationaal).

Onderaan de pagina vindt u enkele voorbeelden van problemen die u kunt tegenkomen en een lijst met beschrijvingen van elk contactpunt.

Uw Eerste Contactpunten

Collega's: Soms kan het al helpen om met uw collega's te praten over het probleem dat u ervaart. Dit zal u helpen de ernst ervan in te schatten en kan u bondgenoten bieden bij het ondernemen van verdere stappen.

Dagelijkse begeleider*: Uw dagelijkse begeleider is vanzelfsprekend het eerste contactpunt voor alle problemen. Hij of zij kan u helpen de volgende stappen te bepalen. Uiteraard voelt u zich misschien niet prettig om alles met uw begeleider te bespreken, of misschien is uw dagelijkse begeleider betrokken bij het probleem. Kijk in deze gevallen naar de andere beschikbare contactpunten.

Promotor of Copromotor*: Vooral in het geval van problemen met uw dagelijkse begeleider, kunt u contact opnemen met uw promotor of een ander lid van het begeleidingsteam en vragen om een een-op-een gesprek. Misschien kunnen zij (tijdelijk) inspringen en u helpen het probleem op te lossen.

Als u een conflict heeft met uw begeleider(s), kunt u ook de PNN routekaart voor conflicten met promotiebegeleiders raadplegen.

*Let op dat uw jaarlijkse beoordelingsgesprek met uw begeleidingsteam een goede gelegenheid is om problemen of suggesties voor verbetering aan te kaarten.

Institutional Level

Faculty / Department / Graduate School Level

Institutional Level

Faculty / Department / Graduate School Level

Nationale Contactpunten

Vakbonden: Organisaties die de belangen van academisch personeel behartigen en ondersteuning bieden bij arbeidsgerelateerde zaken, rechten en eerlijke behandeling.

NWO Loket Wetenschappelijke Integriteit: Een gespecialiseerd loket dat zich richt op zorgen over wetenschappelijke integriteit in projecten die verband houden met of gefinancierd worden door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Landelijk Orgaan Wetenschappelijke Integriteit (LOWI): Een onafhankelijk orgaan dat klachten met betrekking tot wetenschappelijke integriteit behandelt en een platform biedt voor een eerlijk onderzoek. Als u van mening bent dat de lokale wetenschappelijke integriteitscommissie van uw instelling een zaak niet correct heeft afgehandeld, kan het LOWI het volgende contactpunt zijn.

Politieaangifte doen: In gevallen van een strafbaar feit kunt u overwegen contact op te nemen met de lokale politie om incidenten te melden en hulp te zoeken.

Voorbeelden

Weet u niet zeker voor wat voor soort problemen u hulp kunt zoeken? U kunt hier enkele voorbeelden bekijken, maar onthoud dat, hoe groot of klein u uw probleem ook vindt, u altijd om hulp kunt vragen.
Werkdruk en Tijdmanagement
Persoonlijk Welzijn
Begeleiding en Mentorschap
Werkplekomgeving
Carrière en Toekomstzorgen

Beschrijvingen

Hier zijn enkele beschrijvingen van elk contactpunt:
Facultaire Promovendiraad
Graduate School
Decaan van de Faculteit
Promovendus Mentor op Faculteits-/Departementsniveau
Promovendiorganisatie
Bedrijfsarts
Promovendus Psycholoog / Vertrouwenspersoon
HR-adviseur
Adviseur / Commissie Wetenschappelijke Integriteit
Vertrouwenspersoon
Deel deze pagina